A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад позашкільної освіти "Центр дитячої та юнацької творчості "Сузір'я"
Хустської міської ради Закарпатської області

Нормативно-правове забезпечення

 

 

Законодавчо-нормативне

забезпечення діяльності ЗПО в умовах воєнного стану

1. Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності».

2. Указ Президента України «Про стратегію національно-патріотичного виховання».

3. Наказ МОН від 06006.2022 No527

«Про деякі питання національно-патріотичного- виховання в закладах освітиУкраїни та визнання таким, що втратив чинність, наказу МОН України від

16.06.2015 No641.

4. Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 06.06.2022

No 527.5. Про забезпечення освітнього процесу в закладах позашкільної освіти під час воєнного стану: лист Міністерства освіти і науки від 18.03. 2022.

6. Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні: лист Міністерства освіти і науки України від 29.03 2022.

7. Лист ІМЗО від 21.03.2023 No21/08-397 «Про рекомендації щодо використання навчальної літератури та навчальних програм з позашкільної освіти».

8. Наказом Міністерства освіти і науки від 05 січня 2021 року No17 затверджено Типову освітню програму закладу позашкільної освіти. Вона включає такі складові: загальні положення; вимоги до споживачів позашкільної освіти, які можуть розпочати навчання за цією програмою, перелік освітніх компонентів (навчальні програми, форми організації позашкільної освіти, форми та методи діяльності здобувачів освіти, структура навчального закладу); загальний обсяг навчального навантаження, очікувані результати навчання здобувачів позашкільної освіти, які відображаються в навчальних програмах і конкретизують результат навчання як формування компетентностей

Заклади освіти можуть використовувати типові освітні програми або розробляти власні на основі типових освітніх програм. Звертаю увагу, що відповідно до означеного документа, заклад позашкільної освіти, інші суб’єкти освітньої діяльності мають право використовувати самостійно розроблені навчальні програми з позашкільної освіти, які схва-

люються педагогічною радою закладу позашкільної освіти, іншого суб’єкта освітньої діяльності та затверджуються керівником закладу позашкільної освіти, керівником іншого об’єкта освітньоїдіяльності або уповноваженою керівником особою.В освітній програмі має бути представлений корекційно-розвитковий складник, якщо в закладі здобувають освіту діти-переселенці. Залучення до позашкільної роботи з метою формування згуртованості дитячих колективів,придбання корисних навичок, обміномвласним досвідом. Організація спільнихтворчих проєктів, участь у благодійних акціях, організація майстер-класів. Якщо в закладі здобувають освіту діти з особливими освітніми потребами, необхідно встановити спеціальне обладнання, засоби навчання, розроблені програми,спеціальні завдання. На основі освітньої програми ЗПОскладає та затверджує річний план роботи закладу та навчальний план закладу, що конкретизують організацію освітнього процесу. Звертаємо увагу на Наказ Державної служби якості України від 07 грудня 2020 року No01-11/78, яким затвердженіметодичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти. Зокрема, в документі зазначається, що педагогічна рада ЗПО формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, включаючи систему та механізми забезпечення академічної доброчесності. З метою аналізу стану сформованості та функціонування внутрішньої системи рекомендуємо проводити самооцінювання власної діяльності.

Нормативно-правове забезпечення

 

1.Умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних ЗЗСО

Наказом МОН від 07.08.2024 № 1112 затверджено Порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Цей документ вже набув чинності (він зареєстрований в Міністерстві юстиції 08.08.2024 за №1222/42567 та опублікований в Офіційному віснику України) і діє до дати припинення або скасування воєнного стану на території нашої держави. Цим Порядком визначено умови для організації очної та дистанційної форм навчання в закладах освіти й підстави для зупинення діяльності ЗЗСО. 

2.Зарахування, відрахування та переведення учнів

Наказом МОН від 20.05.2024 №714 було затверджено Зміни до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти. Цей наказ зареєстрований в Міністерстві юстиції України і набув чинності з 01 серпня 2024 року (крім підпункту 6 пункту 1 змін, який набирає чинності з 01 січня 2025 року). Головним нововведенням є те, що заклади освіти будуть здійснювати рух учнів виключно з використанням програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» або освітніх інформаційних систем, що мають налагоджену електронну взаємодію з цим комплексом.

3.Формування мережі 1-х класів

Відповідно до частин першої та другої статті 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше 24 учнів, які здобувають початкову освіту. Ця норма набирає чинності з 01.09.2024 й буде застосовуватись тільки 1-х класів, учні яких розпочнуть навчання у новому 2024/2025 навчальному році. 

У листі МОН від 05.06.2024 № 1/9930 надано роз'яснення щодо формування мережі та розподілу освітньої субвенції. 

4.Облік дітей дошкільного та шкільного віку

Постановою КМУ від 05.09.2023 №985 було внесено зміни до Постанови КМУ від 13.09.2017 №684 та затверджено нову редакцію Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів (норми цього документа застосовуються з 01.07.2024). Цей документ визначає особливості системи збору та обробки даних дітей, яка ведеться з використанням програмно-апаратного комплексу «АІКОМ» відповідальними працівниками закладів освіти, органів управління у сфері освіти та служб у справах дітей.

5.Створення безпечних умов перебування учасників освітнього процесу та оформлення Паспорта безпеки

У листопаді 2023 року набув чинності Порядок раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти, затверджений спільним наказом Міністерства внутрішніх справ та Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023  № 685/1013. Цим нормативним документом визначено механізм реагування поліції, ДСНС і закладів освіти у разі застосування особою або групою осіб фізичного та/або психологічного насильства (із застосуванням (не застосуванням) різних видів зброї) у закладі освіти та прилеглій до нього території й затверджено форму Паспорта безпеки. 

6.Медичні огляди дітей для зарахування до закладів освіти

Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 25.07.2023 №1351 затверджено Порядок проведення медичного огляду дітей та інших осіб для зарахування їх до закладу освіти, дитячого закладу оздоровлення та відпочинку, який набув чинності з 01.10.2023. Зокрема у наказі визначено правила та процедуру проведення попередніх та медичних оглядів перед вступом до 1-го класу ЗЗСО та ЗДО й викладено нову редакцію форми первинної облікової документації № 086/о «Медична довідка (лікарський консультаційний висновок)» .

 

7.Впровадження циклу базового предметного навчання

Із 2024/2025 навчального року стартує новий етап реформи НУШ, який передбачає впровадження циклу базового предметного навчання у 7-х класах закладів загальної середньої освіти. І цей етап потребує ґрунтовної підготовки вчителів, яка включає опрацювання нормативних документів та добір дієвих педагогічних інструментів.

Тож щоби допомогти педагогам розібратись з найважливішими складовими Державного стандарту базової середньої освіти,  ми підготували статтю«7 клас НУШ: огляд та розбір кожної освітньої галузі Держстандарту».

8.Освітня програма та навчальний план для учнів 5-9 класів НУШ

Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 - 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального  навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання.

 

9.Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ

Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 скасовано наказ МОН від 01.04.2022 №289 та затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ. І цей документ містить чимало нововведень! Зокрема ним визначено загальні та галузеві критерії оцінювання, правила та процедуру проведення оцінювання й змінено форму документа, який демонструє навчальний поступ учня. 

10.Інклюзивне навчання

У червні 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Національну стратегію  розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердив операційний план заходів з її впровадження у 2024 - 2026 роках. Її реалізація буде відбуватися на системному та всебічному рівні, охоплюючи всі ланки, від національного рівня до окремих закладів освіти. Зокрема нею передбачено унормування питання введення посад вихователя ЗЗСО та асистента вихователя ЗЗСО й розробка нормативних актів щодо їх оплати праці, забезпечення наявності інклюзивних та/або спеціальних груп подовженого дня у закладах загальної середньої освіти.

 

Нещодавно МОН та Український інститут розвитку освіти презентували методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів із ООП. Цей документ містить практичні інструменти та поради, які дозволять в умовах інклюзивного навчання адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб кожної дитини та відстежувати її прогрес.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора