Розгорнутий конспект заняття
Заняття 18
Тема : « Мої духовні цінності»
Мета: допомогти зрозуміти учням що таке духовні цінності і формувати їх у їхньому житті. Завдання: виховувати духовні цінності у гуртківців.
Демонстраційний матеріал: таблиця до вправи «Мої цінності».
Обладнання: аркуші паперу, ручки, картки з написами цінностей, книга П’єра Лефера «Вчитися з життя», роздатковий матеріал «Найважливіші цінності справжнього творця свого життя»
Хід заняття
Привітання.
Представлення теми.
Педагог. Сьогодні ми будемо говорити про духовні цінності. Є цінності матеріальні (прагнення до матеріального достатку: нагромадження грошей, речей тощо) і цінності духовно-моральні (прагнення робити добро, виявляти турботу, співчувати, творити прекрасне тощо).
Інформаційне повідомлення.
Педагог. Духовність людини – це уміння мріяти, фантазувати, творчо удосконалювати світ, прагнучи зробити його кращим. Уміти створити свій внутрішній світ, не схожий на навколишню дійсність – це один із найважливіших проявів духовності.
Духовно розвинена людина – така, яка усвідомлює саму себе і може свідомо керувати своїми вчинками, підпорядковуючи їх нормам моралі та права, спрямовуючи їх на досягнення суспільно значущих цілей, це людина, внутрішнім регулятором поведінки якої є совість (за висловом класика німецької філософії ХVІІІ ст. І. Канта – це закон, який живе у нас самих; на думку французького філософа ХVІІІ ст. П. Гольбаха – це наш внутрішній суддя).
Духовно розвиненою (або духовно багатою) людиною вважають таку, котра багато знає і ще більше розуміє, у своїй діяльності спирається на почуття й поняття істини, добра і краси, у якої переважають духовні потреби, якій притаманні безкорисливі почуття любові та милосердя, здатність відчувати свою причетність до людства, співчувати в біді кожній, навіть незнайомій людині.
Духовні прагнення, ідеали, принципи, норми моралі належать до сфери цінностей. Стимули і причини людської діяльності набувають подальшого розвитку: потреби, перетворені на інтереси, у свою чергу, «перетворюються» на цінності. Світ цінностей – це насамперед світ культури у широкому розумінні, це сфера духовної діяльності людей, їхньої моральної свідомості, уподобань – тих оцінок, якими виражається міра духовного багатства людини.
На перший план тут виступає вже не те, що безумовно необхідне, без чого не можна існувати (це вирішується на рівні потреб), не те, що вигідно з погляду матеріальних умов життя (це рівень дії інтересів), а те, що відповідає уявленням про призначення людини і її гідність.
Цінності – це рівень значущості одного стосовно іншого в певній системі.
Своєрідність духовної діяльності полягає і в тому, що людина, критично ставлячись до власного досвіду, власних знань, змінює насамперед себе відповідно до власних мрій, ідеалів, цілей і мети.
Діяльність душі полягає у самозміні людиною себе, а діяльність тіла – у зміні довкілля.
На основі цих уявлень випливає ставлення людини і до матеріального світу. Вона потребує речей, що є на світі, для свого існування.
Потрібно пам’ятати, що все створене для людини і для служіння їй служити. Тому людина має стояти понад речами, бути їх паном, а не рабом. Човен не може рухатися, доки він прив’язаний ланцюгом до берега. Аеростат не може злетіти, коли канат тримає його. Людина не вважається вільною, доки залежна від якоїсь речі чи особи. Чим більше дитина має іграшок у своїй скрині, одягу у шафі, аудіо- чи відеокасет, грошей, тим важче їй бути вільною. Бути вільною від речей – це не що інше, як вживати їх для добра ближніх. Тому немає поганих речей, людина лише може погано їх використовувати.
Розгляд життєвих прикладів
Педагог. Є три особи, що мають автомобіль:
- злочинець. Він використовує його для того, щоб, обікравши дім, швидко втекти з місця злочину;
- молодий хлопчина. Він хизується автомобілем перед друзями;
- лікар, який використовує свій автомобіль, щоб швидко прибути до тих, хто потребує його допомоги.
Запитання до учнів:
- Хто з тих трьох є духовною людиною, хто не є рабом автомобіля? (зрозуміло, що останній).
Педагог. Розглянемо ще два промовисті приклади.
Перший приклад: Молоді люди весело розважалися, а одна дівчина хотіла швидше повернутися додому. Від місця, де відбувалася вечірка, до її дому було всього 5 км. Один з приятелів згодився її відвезти додому і, бажаючи показати свою майстерність, їхав з максимальною швидкістю… До призначеного місця вони не доїхали, сталася аварія.
Другий приклад: Автогонщик їде на змагання і, залишившись заночувати в готелі, бачить там жінку, яка гірко плаче. Через погану погоду відмінили польоти літаків, а вона повинна якнайшвидше привезти ліки для вмираючої дитини. Жінка в розпачі. Автогонщик вирішує допомогти їй. Він на шаленій швидкості їде через гірський перевал і рятує життя дитини.
Педагог. Здавалося б, що автогонщик, який звик до перемог, є рабом слави. Але його вчинок говорить про інше. Він є паном і над своїм автомобілем, і над самим собою. Задля добра ближнього він готовий віддати і перше, і друге. Юнак же, про якого йдеться в першому прикладі, ризикує своїм життям і життям інших задля своєї слави. Тому він і є рабом, а не паном.
Пояснення педагога
Педагог. Духовний розвиток людини полягає не у відреченні від матеріального світу, не в погорді ним, але в тому, щоб бути незалежним від нього, щоб бути дійсно паном світу і панувати над ним, а не дозволити панувати світу над собою.
Наші цінності лежать глибоко в свідомості і серці. Вони пов'язані з почуттям самоповаги і турботи. Вони наше найбільше джерело внутрішньої мотивації, відіграють важливу роль у досягненні особистої досконалості.
Цінності – це суворі принципи, які впливають на те, як ми ставимося до життя, в тому числі до його проблем і труднощів. Від них залежить, як ми підходимо до навчання, своєї роботи, свого сімейного та особистого життя.
Вони відображають те, ким ми хочемо бути, виконуючи всі ролі свого життя, – якою людиною ми хочемо постати перед іншими.
Наші духовні цінності – це принципи, яким ми віддані, ідеали, за якими ми хочемо жити кожен день, за які готові боротися і, можливо, навіть померти.
Ці цінності надихають нас, стимулюють наше мислення, а не обмежують. Вони витримали випробування часом і підтримують нас в добрі, важкі й непевні часи, допомагають нам в неймовірно щасливі хвилини і хвилини гострого болю і горя. Це цінності, які стали для нас твердим фундаментом для творення нашого особистого життя.
Вправа «Мої цінності»
Педагог. Пропонується кожному учневі вибрати із таблиці 5 цінностей для свого життя.
Дружелюбність Миролюбність Холодильник Взаєморозуміння Духовність Любов Працелюбність Жертовність |
Щедрість Здоров’я Квартира Щастя Гроші Машина Милосердя Дача |
Терпіння Толерантність Принциповість Щирість Відкритість Гумор Затишок Чесність |
Приклад чітких особистих цінностей
Педагог. Особиста ефективність і рівновага пов'язані з комплексом чітких особистих цінностей. Наприклад,
Найважливіші цінності справжнього творця свого життя:
- Життя. Це подарунок, шанс, який дається лише раз, і треба його прожити так, щоб «не було боляче за безцільно прожиті роки».
- Характер. Це стержень, основа нашого життя, яке ми будуємо. Слід приділяти особливу увагу характеру, весь час працювати над собою, оцінювати себе, щоб змінити його.
- Дари і таланти . Ми маємо цінувати і трудитися над розвитком того, що вкладено в нас. Дари і таланти людини здатні посадити її з вельможами, зробити відомою, великою на землі. А оскільки в неї закладено насіння величі, вона може стати такою.
- Час. Це найдорожче з усього, що ми маємо на землі. Він даний нам з певною метою. Тому потрібно навчитися використовувати свій час так, щоб виконати те, що задумано нами, досягти мети.
- Люди. Це найбільше багатство у світі. Незалежно від того, бідна людина чи багата – вона безцінна. В людину вкладено те, чого немає в жодному іншому творінні.
- Відносини з людьми. Щоб бути успішними в житті, потрібно навчитися правильно будувати взаємини з іншими людьми: поважати інших, ставити їх вище себе, бачити в людях тільки хороше. «Не про себе тільки кожен піклується, але кожен і про інших».
- Знання. Вони визначають наше життя і наш успіх. Знання – це світло. Коли у людини немає пізнання в області її покликання, вона схожа на того, хто ходить з заплющеними очима.
- Необхідно придбати якомога більше знань, і тоді пізнання дозволить рухатися вперед.
- Здоров'я. Наше тіло – як храм. Потрібна мудрість: є час для роботи, і є час для відпочинку. Надмірна втома може привести до сумних наслідків.
- Моя земля. ??Це місце моєї реалізації, моє покликання. У будь-якій землі є «золото», і це «золото» хороше, яке по праву є нашою спадщиною.
Підсумок
Педагог. Цінності – це наш компас. Вони пов'язані з баченням, допомагають нам зберегти стратегічний шлях, відрізнити важливі питання від неважливих і оцінювати потенційні наслідки – побічний ефект – їх дій.
Щоденне втілення в життя духовних цінностей сприятиме вашому зростанню, як справжнього творця свого життя.
Завдання
- Дослідіть себе і з'ясуйте, що являється вашими цінностями.
- Складіть список із 10 своїх цінностей і доведіть, чому вони є для вас цінністю.
Використана література:
- Губерський Л. В. Людина і світ. – К. : Знання, 2001.
- Ентоні А. Д’Cуза. Сьогоднішні лідери – надія на завтра : наук.-попул. вид. – Львів : Свічадо, 2005. – С. 295 – 296.
Рекомендована література:
- Християнська етика : посібник для учнів 7 класу / уклад. Вихрущ А., Карагодін В., Кухарський В. та ін. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2005.
- Кваст М. Шлях до успіху. – Львів : Свічадо, 2006.
- Кіндратович Л. Я поспішаю жити. – Львів : Свічадо, 2010.
- Пронін Є. Вирушаючи у доросле життя. – Львів : Свічадо, 2010.